Debatten och Mona Sahlin

april 20, 2007 at 2:51 e m (Uncategorized)

Jag såg inte debatten mellan Mona Sahlin och Jimmie Åkesson, så jag nöjer mig med att kommentera utifrån artikeln i svd. För protokollet så är jag varken social- eller sverigedemokrat.

Mona säger: ”Ett av problemen som till exempel Rosengård har är att det är för få kommuner som är med och tar ansvaret att ta emot dem som flyr.”

Det är typisk att inte lägga skulden på immigranterna själva (okej, hon säger ”ett av problemen”, men har hon någonsin angett en immigrants eget bristande ansvar som en skuldfaktor?). De som flyttar hit har ett eget ansvar att integrera sig. Somliga har bott här i flera år utan att ens lära sig svenska. Är det rimligt att behöva lägga skattemedel på att bekosta tolk åt någon som har bott här i flera år?

Och det låter som om Mona Sahlin med sin kommentar menar att invandring är en belastning, något som måste delas mer jämnt mellan kommunerna. Jag trodde att hon var av uppfattningen att det är en tillgång. (För egen del så anser jag att invandring mycket väl kan vara tillgång. Det beror i hög grad på vem som invandrar, men också på vilket ekonomisk system som gäller, om det är ett system som skapar eller hindrar nya arbeten.)

1 kommentar

  1. julhklh said,

    Den där mona sarin är väl inte klok,sverige går på knäna med alla den människan drar hit.

Comments are closed.

