nidbild av kapitalism

juni 4, 2007 at 6:45 e m (Uncategorized)

Östra Ölands fria horisont (bra blog!) citerar Håkan Juholt (socialdemokrat och ansvarig för svensk militär säkerhet) som följer:

Ryssland är i dag ett råkapitalistiskt land. Landet ägs av dem som har den politiska makten. Profitjakt, korruption präglar detta land, som ej investerar i infrastruktur.

Typisk vänstersyn på ”kapitalism”. Det är för dem ett begrepp som saknar fast betydelse och liksom bara är en slags synonym för allt som är dåligt. I det här fallet får han t o m till det så att stor ”politisk makt” är ett exempel på kapitalism. Motsatsen är sant; kapitalism är ett politisk system med liten politisk makt, marknadsekonomi och okränkbara rättigheter (inklusive egendomsrätt). Stor politisk makt är däremot något som Håkan Juhols parti Socialdemokraterna står för.

Inte ens ”profitjakt” är särskilt kapitalistiskt, såvida ”profit” inte står för värden i allmänhet snarare än bara pengar. Kapitalism låter folk välja själva hur de vill leva sina liv, huruvida de ska arbeta hårt för mer pengar (med allt vad det innebär), eller arbeta mindre för att få mer tid över till annat. För egen del så har jag alltid varit mindre intresserad av pengar än samtliga av dem av mina vänner och bekanta som är vänster.

2 kommentarer

  1. Fröken Sverige said,

    Hejsan NQ!

    Kul att se att du är igång in the Blogosphere.

    Välkommen!!

    🙂

    /FS

  2. NQ said,

    Tack! Som du kan se så skapade jag bloggen redan i Augusti 2006 (okej, det är inte så ”redan” utan snarare väldigt sent, men…) men det tog ett tag innan jag kom igång. Jag är fortfarande lite ovillig att annonsera ut den eftersom jag ännu inte känner att skrivandet går på rutin.

Comments are closed.

