Vad är svenskt?

juni 7, 2007 at 4:32 f m (Uncategorized)

Med anledning av nationaldagen så kan det vara passande att fråga sig vad som är svenskt (även om det är en dag för sent).

Jag såg en gång ett försök att besvara den frågan, med en uppräkning av egenskaper som yttrandefrihet och likhet inför lagen. Det är förstås sant att dessa saker finns i Sverige (åtminstone i princip), och att de saknas i många delar av världen. Men det är inte unikt svenska egenskaper, utan snarare västerländska. De finns överallt i väst: Danmark, Tyskland, USA, etc, med vissa mindre variationer.

Vilket är anledningen till varför jag normalt ser mig som någon som slåss för att försvara och bevara västvärlden snarare än Sverige specifikt, även om det är med en särskild inriktning på Sverige och frågor som är aktuella här eftersom det är här jag råkar bo.

Vad som är typiskt svenskt är förmodligen mer en stor samling med småsaker än ett fåtal stora saker, och något som är lättare att identifiera om man har erfarenhet av att vara utomlands, vilket jag knappt har.

En sak som ibland påstås vara typiskt svenskt är ‘distansen’ mellan människor som inte känner varandra, vilket nämns som något negativt. Det ser jag som något positivt; jag skulle inte tycka om att bo i ett land där folk drar igång konversationer så fort man står och väntar på bussen. Lämna mig och mina tankar i fred, tack. (För att inte tala om sydeuropeiska vanor som att hälsa genom att kyssa folks kind. Blä.)

Intressant nog så brukar Sverige beskrivas som informellt också, vilket är intressant i kombination med den där distansen (för det är annars lätt att tänka sig att mycket formaliteter i den sociala interaktionen skapar distans). Vilket också är bra: att slösa energi på titlar och formella tilltal hade varit varit rätt jobbigt, även om det är önskvärt att vara artig (vilket inte är samma sak som formell). Men å andra sidan kan jag inte tänka mig att det är unikt svenskt.

Röda stugor med vita knutar? Kömentalitet? (<-bra) Älgjakt? Glesbygdhet? (<-bra) Tydliga årstidsväxlingar? (<-bra) En historia som inkluderar fornstora dagar? Svensk folkmusik? Vissa maträtter. Fyll på den som vill.

