Trygghet (mer om sjukskrivningsreglerna)

augusti 14, 2007 at 2:22 f m (Uncategorized)

Om du blir sjuk, var beredd på följande:

(patient pratar med läkare på en mottagning)

– Jag känner mig så fruktansvärt utmattad. Ofta får jag svårt att ens tänka eller prata. Igår höll jag på att tuppa av på jobbet. Ledde nästan till en allvarlig olycka som kunde orsakat många skadade, t o m döda. Om inte Lasse hade… jaja, jag vill helst inte tänka på det.

– Utmattning säger du. Låt mig se här… (klickar runt lite i datorn.) Ah, här. Jag kan sjukskriva dig i så många som… noll dagar.

– Noll dagar? Men herregud, jag klarar inte av jobbet i det här tillståndet. Och utan sjukskrivning blir jag sparkad och inkomstlös.

– Det där har jag svar på… (börjar rota runt i datorn igen). Jo, det är så att det är inhumant och onödigt att sjukskriva. Vi arbeter numera enligt Piteåmodellen, eller informellt ”dialog, möte och innanförskap”. Det handlar om att bryta den negativa utvecklingen där patienten sitter hemma isolerad med en sjukskrivning och bara blir värre.

– Vadå inhumant, jag dör ju utan sjukskrivning. Hur i helvete kan du avgöra vad som är inhumant för mig när jag säger klart och tydligt att jag inte kan klara av arbetet och att jag kommer svälta utan sjukskrivning?

– Tycker du inte att det är bra med dialog och innanförskap? Det är också så att 67% av alla som har varit sjukskrivna för utmattning har svårt att komma tillbaka till arbetsmarknaden. Varje sjukskrivning är ett svek.

– Men ÄR DU DÖV, jag KAN INTE arbeta i det här tillståndet, och jag blir inkomstlös utan sjukskrivning…

– Det är inhumant och onödigt att sjukskriva. Bättre är dialog, möte och innanförskap.

– …och utan inkomst så kommer jag att dö. Jag förmodar att jag måste ta livet av mig.

– Det är inhumant och onödigt att sjukskriva. Bättre är dialog, möte och innanförskap.

– Vad i helvete pratar du om? Vilken dialog? Vilket innanförskap? Vilket möte? Det där är ju bara floskler!

– Dialog…mö.te…inn..an..för…skap. (Läkaren börjar ryka och ramlar ner på golvet med en tung duns och blir liggande orörlig.)

—–

(OBS: det finns tydligen redan något som kallas för Piteåmodellen. Jag har ingen aning om vad det är, men varje stad jag provade hade en modell uppkallad efter sig och jag orkade inte leta vidare.)

