Bra och dåliga nyheter om islamofobi

oktober 30, 2007 at 6:15 e m (Uncategorized)

Först den bra nyheten: islamofobin (läs: den motiverade islamkritiken) växer. I ett nyhetsinslag på tv4 (här – en dryg kvart in i programmet) berättar man om hur den islamofobiska nätverket på internet har växt explosionsartat de senaste 1-2 åren. Tonen är kritisk och raljerande och de har ett oansvarigt och omoraliskt kräk från expo där som demoniserar islamiseringsmotståndare (vi blir i vanlig ordning anklagade för att bedriva ”rasistisk propaganda”).

Den dåliga nyheten är att det har börjat dyka upp sprickor i rörelsen. Den senaste tiden, särskilt de senaste dagarna, har det utbrutit en konflikt mellan bland annat Charles Johnson på LGF och Fjordman. Det har börjat ske en siduppdelning, och LGF har bland annat tagit bort sin länk till Gates of Vienna.

GoV har däremot följande inställning: ”I have great respect for Charles Johnson. He has done mighty service on behalf of the Counterjihad. He’s still on our blogroll, and will remain there; I recommend that you visit Little Green Footballs every day so that you can keep up with what’s going on”).

Det är vad jag kan avgöra en del av en större konflikt angående hur man ska värdera vissa element som är anknytna till rörelsen, inklusive Sverigedemokraterna.

Men jag har inte följt utveckling så noggrant. Det fanns en tid när jag läste dessa (och fler) bloggar slaviskt, men efter ett tag blir det för mycket upprepningar och variationer på samma tema för att läsa så frekvent (men jag håller mig fortfarande uppdaterad).

Jag är nyfiken på att se hur konflikten kommer att utvecklas och kommer att rapportera om saken här, även om det är tråkigt att den uppkom alls. Hur som helst så kommer jag att fortsätta länka till både GoV och LGF.

Robert Spencer, världsledande islamkritiker, kommer förmodligen knappt ens att kommentera konflikten. Han kommer bara att oförtrutet arbeta vidare med sina böcker, artiklar och tal.

(Och för protokollet: Jag använder termen ”islamofobi” som en synonym till ”islamkritiker”. Vilket är något bra, om man är kritisk av rätt anledningar och i lämplig grad. Mina uppfattningar överensstämmer rätt väl med den muslimska gruppen Muslims Against Sharia.)

