”skattemoralen ska höjas”

november 17, 2007 at 7:26 f m (Uncategorized)

Enligt en artikel i SVD ska ”skattemoralen” höjas genom ökade kontroller på arbetsplatser, i form av oanmälda besök för att jaga svartarbetare. Jag vet inte om det är skatteverket eller SVD som står för begreppet ”skattemoral”, men det är ett lustigt begrepp i sammanhanget.

Moraliska handlingar kommer innifrån, från övertygelser och värderingar. Om man däremot genom hot eller tvång framtvingar en handling så faller den inte under ”moralisk handling”. Att tilltvinga sig någons plånbok under knivhot är inte att höja dennes moral angående plånbokslämnande.

Vill man ha en verklig höjning av skattemoralen så föreslår jag att man kapar utgifter och sänker skatt. När man vet att så mycket av pengarna kommer att gå till onödigheter, skräp och destruktivitet så känns det faktiskt inte så häftigt att betala skatt. Snarare känner man sig smutsig, som när man läser om islamister i Malmö som får bidragspengar. (Iofs en struntsumma, men många sköna miljarder finns att hämta i SIDA, med mera).

(Observera att jag inte sagt ett ord om huruvida skatteverkets kontroller är bra eller dåliga. Och det där om att känna sig smutsig var en överdrift.)

4 kommentarer

  1. Josef Boberg said,

    Hejsan,

    Häromdagen var jag inne på svt-bloggen – http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?messageID=207187&tstart=0#207187 – och kommenterade om skatter enligt det följande:

    ”Lite matematik. 1 300 miljarder = 1 300 miljoner = 1 300 000 hundra tusen = 1 300 000 000 000 = Skatteverkets input av skatter = purfärsk uppgift direkt ifrån Skatteverket till mig i ett email för några dagar sedan.

    Folkmängden i Sverige kan sägas vara sisådär ca 10 miljoner = 10 000 000. Så minskar Wi talet 1 300 000 000 000 med 7 nollor blir det kvar 130 000 kr per skalle. Medelåldern i Sverige är ca 80 år – och barn och ungdomar under ca 20 år har som Princip ingen inkomst. Så ifall Wi dividerar 130 000 kr med 0,75 = 173 000 kr i skatt för var och en av skattebetalarna som ett genomsnitt, faktiskt…

    Tjänar Wi ALLA så mycket som 173 000 kr/år ! ?

    Kolla under rubrik ”OM PENGAR” i inledningen på http://boberg.nl – så kanske Du kan inspireras till lite helt egna tankar om hur SYSTEMET staten kan förbruka så ofattbart mycket pengar som 173 000 kr/år och skatteBetalare – och ändå ha mage att kontinuerligt bokstavligt talat kräva mer och mer och mer…

    Min fråga. Tycker Du att denna skattebelastning – som i allt väsentligt är grundad i resultatet av MEDborgarnans = MEDmänniskornas arbete i Sverige – är helt OK – för hög – eller för låg ?” – slut citat.

    Ingen har ännu svarat att wårt skatteFÖRTRYCK är för lågt eller lagom !

    Ha det… 🙂
    vännen Josef

  2. Anino said,

    Men du tycker om att känna dig smutsig, eller hur?

  3. NQ said,

    En vis man sa en gång angående kommentarerna till ett inlägg på sin blogg: ”Så det här är nivån på mina kommentarer!” Lustigt nog var det samma trio den gången som nu, fast med ombytta roller, förutom Josef som var kommentator då också.

    Ödet har bundit oss samman, eller nåt.

  4. Anino said,

    Ja, jag vet inte vad jag ska säga… Jag är hemskt ledsen! Jag bara skrattar för att jag gråter… inombords.

Comments are closed.

