Expos rapport

december 15, 2007 at 7:39 f m (Uncategorized)

Ingen i den här delen av bloggvärlden har väl undgått att den så kallade ”anti-rasistiska” stiftelsen Expo har sammanställt ett dokument där man kartlägger ”islamofobin” i Sverige (och delvis utlandet). Med särskilt fokus då på bloggar, eftersom det är här ”islamofobin” är mest manifesterad.

Den här bloggen hade den stora äran att vara inkluderad i listan över islamofobiska bloggar. Gissar att efterforskningarna gjordes medan jag fortfarande skrev om Islam regelbundet, eftersom jag på senare tid mest skrivit om annat (eller inte alls, sorry.)

(Jag kommer i detta inlägg, förutom denna mening, bortse från Expos smutsiga grepp att sammanklumpa legitim kritik av Islam och islamism med högerextremism och nazism.)

Det står om min blogg att jag ”menar att ‘vanliga’ muslimer gör allt för att skada yttrandefriheten.”

Tyvärr är det så. Inte alla muslimer, och inte ”allt” (tvärtom har jag flera gånger sagt att de flesta muslimer inte stödjer terrorism, med mera), men många vanliga muslimer skriver under på sharia och någon form av ”yttrandefrihet så länge man inte förolämpar och ‘kränker’ någon”, vilket är att vara emot yttrandefriheten eftersom i stort sett allting man säger kan förolämpa någon. Många muslimer kan säkert känna sig kränka av fakta som framställer Islam i dålig dager (som att Mohammed var en anfallskrigare, eller det omfattande slaveri som muslimer historiskt ägnat sig åt, eller diverse onda saker som Koranen och Haditerna stödjer och uppmanar till, eller bara en liten sak som att teckna Mohammed eller uppkalla en teddybjörn efter honom… då står de där i tusental och skriker för full hals att syndaren ska avrättas.)

Islam och Islamism är i sin nuvarande tolkning (som har stöd i de islamska skrifterna) en imperialistisk, fascistisk religion och ideologi som är ett stort hot mot Europa och västvärlden. Imamer predikar att muslimer en dag ska ta över, och många muslimer ser sig själva som herrefolket som är ödesbestämda att dominera övriga. Som en framväxande nazistideologi, men med många fler anhängare och mer spridd över världen.

Det struntar Expo blankt i. Istället är det vi idealister som arbetar gratis på vår fritid för att motverka denna fascism som de angriper. Inte helt olikt att försöka förnedra och skada en våldtagen kvinna istället för att rikta kritiken mot våldtäksmannen, eller attackera motståndare till nazism istället för nazismen själv. Att angripa offret, det är vad är vad de omoraliska svinen i Expo ägnar sig åt.

Men vi är bara offer i den meningen att vi är den angripna parten, inte för att vi är svaga. Tvärtom så har vi redan blivit en rörelse att räkna med, och vi växer oss ständigt starkare. Det må fortfarande vara stor styrkeskillnad mellan oss och shariamuslimerna (de är trots allt rätt många, och de har oljepengar), men kampen har knappt börjat.

Jag lämnar er med några ord från en representant för den religion som Expo försvarar. En muslim av samma slag som många andra som avslöjats på senare år, imamer i vanliga, populära moskeer. Muslimen Abu Hamza: (kufr är icke-muslimer)

What makes Allah happy? Allah is happy when kufr gets killed.You see the Islamic rule – if a kufr goes into a Muslim country and he’s walking by, he’s like a cow, anybody could take him. That is the Islamic rule, and this is the opinion of Islam, it’s not my opinion, if you read the books of of Jihad, you’ll see.

A kuft is walking by, he went inside, you catch him, ‘what are you doing here?’ Then he’s a booty, you can sell him in the market.

If muslims cannot take him, you know, and sell him in the market, then you just kill him. It’s ok.

(Av de många andra bloggar som har skrivit om Expos rapport vill jag särskilt nämna detta inlägg på Freedom and Reason.)

2 kommentarer

  1. Anino said,

    Jag gratulerar till utnämningen! Och även för att du inte skriver under eget namn.

    Jag tycker hela tilltaget är otroligt desperat och ynkligt. Jag har inte orkat läsa igenom hela dokumentet, men jag ska göra det vid tillfälle, och då kommer jag med stor förväntan leta efter de goda skälen till att jag ska tycka om islam!

    Uppenbarligen är det ju något jag har missat, nånstans bland underkastelsen, våldshetsen, pedofilin, kvinnohatet och intoleransen. Jag undrar så vad det är, och eftersom Expo vill upplysa folk så hoppas jag att få bli upplyst om exakt vad det är som är bra med islam. Annars kan de ju faktiskt dra åt helvete.

  2. NQ said,

    Tack. Ja att vara anonym känns som ett rätt bra val. Det finns trots allt en del galningar där ute.

    Undrar om inte det här var en snesteg för Expo, även ur deras synvinkel. Kritiken i bloggvärlden har varit massiv och ofta av hög kvalitet. Svårt att se vad de kan ha vunnit.

Comments are closed.

