ren övervakning i mjölpåsen

april 9, 2008 at 1:37 e m (Uncategorized)

Vi har alla hört argumentet för övervakning att den som inte har något att dölja inte har något att vara rädd för. Ett sällsynt dumt argument.

För det första så har vi alla, även oskyldiga, anledning att vara rädda för en totalitär stat, och ökad övervakning är (eller kan lätt bli) steg i den riktningen. Bekvämt nog utgår förespråkare från att det inte kommer att missbrukas på något sätt.

Det är lätt hänt att övervakningen börjar användas för att motverka sådant som inte är (eller inte borde vara) olagligt, som systemkritik inom känsliga områden som invandring.

Sedan så sammanblandar argumentet två saker: Det som är olagligt och det som är privat. Många har kanske inga nämnvärda olagligheter att dölja, men alla har privata saker, och det som är privat är (förstås) det som man inte vill ska vara offenligt eller tillgängligt för obehöriga. Genom att då bedriva olika former av övervakning så klampar man lätt in på mark som folk faktiskt vill dölja – för att det är privat.

För egen del har jag mycket privat att dölja. Inte olagligheter eller ens särskilt märkvärdiga saker, men det är mitt liv och mitt beslut om det ska vara offentligt eller ej.

Det är ingen motsägelse att säga ”jag har rent mjöl i påsen och samtidigt en hel del att dölja.”

(Brasklapp: Jag är inte emot all övervakning, och självklart är övervakning ofta något som är bra. Det finns områden i samhället som borde övervakas mycket mer, exempelvis psykiatriska avdelningar där man tvångs’vårdar’ folk.)

