öppnar för kommentarer igen

maj 12, 2009 at 2:53 f m (Uncategorized)

Jag har beslutat mig för att öppna bloggen för kommentarer igen, men jag kommer att tillämpa en godtycklig och drakonisk moderering av kommentarerna. Om någon t ex postar en motsatt uppfattning och länk till en sida som sprider falska (och potentiellt farliga) idéer så kanske jag inte kommer att posta det, beroende på om jag har lust att besvara inlägget eller inte. Jag vill helt enkelt inte att bloggen ska bidra till att sprida destruktiva uppfattningar.

Detta är inte censur, eller på något sätt anti-yttrandefrihet. Censur är när staten medelst lag förbjuder och håller nere vissa uppfattningar. Om en privatperson inte vill tillåta uttryck av vissa uppfattningar på sin ”egen mark” så är det något helt annat och ska inte benämnas med det ordet. Jag är helt emot censur, och helt för yttrandefrihet.

Det kan tyckas vara en hård och orättvis hantering av kommentarer, men det är antingen det eller inga kommentarer alls, för jag har ingen lust att varken låta min blogg vara ett verktyg för falska idéer, eller att när som helst behöva lägga tid för att bemöta dessa idéer.

Vissa bloggar lägger stor vikt vid interaktivitet och att det ska fungera som en slags mötesplats, och då skulle en inläggshantering av mitt slag vara olämplig, medan det vore önskvärt med klara regler och högt till tak. Men detta är inte en sådan plats. Detta är (till största del) en plats för monolog där jag samlar mina tankar och delger världen mina uppfattningar.

(Det kanske är onödigt att skriva ett så här långt dokument om saken med tanke på att jag inte fick särskilt många kommentarer när det var öppet för det innan, och aldrig en enda kommentar som jag inte skulle posta enligt min nya inställning, men jag vill ha ett dokument att referera till om det skulle behövas i framtiden. Plus att jag får en chans att berätta vad censur är och inte är, i dessa tider när somliga slarvigt använder termen när de inte får möjlighet att uttrycka vad som helst var som helst.)

